Trollbackens förskola

Föräldrakooperativ, Gårdsby Växjö

Att vara förälder på Trollbacken

På Trollbackens förskola innehåller arbetsförmånen matlagning, disk och städning. Antalet arbetspass varierar från termin till termin eftersom de schemaläggs efter det aktuella behovet.  Eftersom förskolan drivs som ekonomisk förening behöver vi föräldrarnas engagemang även i styrelsen. Där kommer varje familj att vara representerad någon gång under de år man har barn på Trollbacken. När man inte är med i styrelsen finns det andra trevliga uppdrag och arbetsuppgifter att delta i som t.ex. fixardagar eller medlemsmöten.

Såhär berättar en förälder hur det är att vara förälder på Trollbacken:

Vad förväntas av dig som förälder på Trollbacken?

Olika typer av arbetsinsatser; allt från ett städpass då och då, till styrelsearbete i kooperativets styrelse. Under ett arbetspass på Trollbacken kan det antingen innebära att fixa frukost eller mellanmål och sedan städar man av lokalerna. Under dessa pass får man möjlighet att vara med i den dagliga verksamheten och jag tycker att man får en värdefull inblick i sina barns vardag!

Hur upplever du att det är att vara förälder på Trollbacken?

Jag tycker det känns väldigt tryggt eftersom man får en nära kontakt med de andra föräldrarna och även en närmre kontakt med pedagogerna. Det märks tydligt att det är många som engagerar sig i verksamheten och eftersom det är våra barns bästa som vi jobbar för så finns det ett naturligt driv bland föräldrarna inom Trollbacken.

Vad var det som fick er att välja Trollbackens föräldrakooperativ?

Vi gillar verkligen läget och att man utnyttjar det, dvs att barnen är ute mycket och utforskar naturen runtomkring. Det är nämligen en underbar miljö runtomkring förskolan, med fårhagen precis intill och kossorna en bit bort.

Maten är också en viktig del för oss, vi vet att våra barn får god och näringsrik mat, som är lagad från grunden av vår egna husmor.

Man får också en bra insyn i allt som görs och man har även möjlighet att påverka. Något som vi ser som väldigt positivt är att barnen kan gå kvar på Trollbackens fritids när de börjar skolan och de kan då åka skolbussen tillsammans med andra barn från Trollbacken.