Trollbackens förskola

Föräldrakooperativ, Gårdsby Växjö

Våra värdeord

Vi vill ge barnen en ”ryggsäck” med strategier och värden som de kan bära med sig vidare ut i livet för att klara de utmaningar de kommer ställas inför vare sig det är här på förskolan eller längre fram i livet.

Trygghet

För oss innebär trygghet att barnen ska känna sig trygga med pedagoger, i miljöerna, med barngruppen och med sig själva.

Vi pedagoger är nyfikna och engagerade, ser varje unikt barn, stöttar och utmanar, aktivt deltar i lekar osv byggs en relation mellan oss och barnen som är en förutsättning för trygghet.

Vi anser att trygghet är en grund för allt lärande. Med lärande menar vi alla situationer under förskoledagen, man lär och utvecklas hela tiden. Tex. i samspel med andra, i samspel med material eller genom att iaktta andra och imitera. Vi ser alla dessa stunder tillsammans med barnen som värdefulla. Om vi ger dem tid och förutsättningar kan alla situationer under en dag bli en möjlighet att växa, bli trygg i det de gör och de utmaningar de ställs inför och ge en positiv självkänsla.

Demokrati

Förskolan är barnens första demokratiska mötesplats.

Barnen ska ges möjlighet till inflytande i alla sammanhang under hela sin förskoledag. Det sker såväl spontant som under mer organiserade former tex möten och reflektioner. De ska få vara delaktiga i beslut och komma med önskemål. I ett tryggt sammanhang ska de få pröva på olika demokratiska sammanhang och principer.

Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

Glädje

På Trollbacken vill vi att barnen ska få en positiv framtidstro. Genom att vistas i meningsfulla sammanhang präglade av nyfikenhet och engagemang, där man tillåts få bli sitt bästa jag och växa tillsammans med andra.

Respekt

Vi vill att respekt ska genomsyra alla våra möten med både barn och vuxna för att skapa en trevlig social och pedagogisk miljö.

För oss är respekt att lyssna på varandra och hjälpa barnen få ett väl fungerande samspel, visa förståelse för varandras olikheter, hjälpas åt och se våra olika styrkor och kompetenser. Vara varsam om varandra och det vi har runt oss, såväl levande som materiella ting.

Omsorg-lärande

För oss är omsorg en förutsättning för att skapa trygga relationer som i sin tur leder till lärande och utveckling. Alla omsorgssituationer, vare sig det är blöjbyte, mat eller påklädning bygger på sociala relationer som skapar trygghet och välbefinnande.

I dessa situationer ger vi barnen tid, uppmuntran och bekräftelse och ser då hur det leder till ökad självständighet och tillit till den egna förmågan.